2016. december 26., hétfő

Napkollektoros/sörkollektoros aszaló

Korábban már többször említettem, hogy idén elkészült az aszalóm és sikerült több gyümölcsöt és zöldséget aszalnom benne. A tapasztalataimat szeretném most leírni.

Meggyel és cseresznyével kezdtem az aszalást valamikor júniusban. Magozva és főleg szétnyitva jobban sikerült, könnyebben kiszáradt és nem penészedett meg. Következett a sárgabarack. Ezt negyedekre vágva tudtam aszalni, így biztosra mehettem és gyorsan megszáradtak a gyümölcsök.

A paradicsomot szintén csak úgy sikerült biztonságosan megaszalnom, hogy negyed cikkekre vágtam és enyhén megsóztam őket.

Jött nyár végén a füge. Nem mertem egészben aszalni, mert nagyon bizonytalan volt az időjárás, így kisebb-nagyobb darabokra vágtam. Végül szerencsém volt, mert szilvaéréskor éppen jó időnk volt, így aszalt szilvából is lett egy jó adag.

Kísérletképp aszaltam sárgadinnyét, ami meglepően finom lett, így jövőre abból is készülhet több.

Előnye ennek az aszalónak, hogy a megépítésén túl nincs további költsége. Csak a nap energiájára kell hagyatkoznunk. A hátránya is ebben rejlik, mert így nagyon tervezni és figyelni kell az időjárás változékonysága miatt. Még annyi észrevételem van, hogy a doboz belső részén gyorsabban elkészülnek az aszalványok, ott valószínűleg melegebb és jobban jár a levegő. Ezen talán lehet majd javítani jövőre.

A házilag aszalt gyümölcsök nem olyanok, mint a boltban kaphatók. Szárazabbak és a színük is más (leginkább a sárgabaracknál feltűnő a különbség, mert a bolti szép sárga, a házi viszont barnás színű lesz, hisz nem kéneztem). Az ízük természetesen finomabb, gyümölcsösebb.

Jövőre folytatom a kísérletezést és reménykedem, hogy készít nekem a férjem még egy aszalót, hogy még több gyümölcsöt tudjak ilyen módon eltenni télire... :)

Ja, és még egy nagy előnye van ennek az eltevési módnak számomra: a válogatós fiam így bármilyen gyümölcsöt megeszik.

Ezek a képek nyáron készültek:





Ez a két kép most, december 27-én készült. Van a tányéron szárított paradicsom, füge, alma, meggy, szilva és sárgabarack. Üvegben, a hűvös kamrában tárolom őket. Eddig jól bírják. A gyerekek pedig nagyon szeretnek uzsonnára, tízóraira csipegetni némi dióval, mandulával, tökmaggal, napraforgómaggal keverve, kistányérra kirakva. Nekik ez egy igazi csemege.





1 megjegyzés: